Project idea:

TRACING THE NEGATIVE SPACE (Working title) 

a study on dance exhibition,  a dance / XR exhibition in a Museum


Artist collective:

Tobias Gremmler, Angelika Meindl Mahnecke

Project management and technical development:  Thomas Mahnecke

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Immersive realtime 3D projection

the movement data of the dancer is sent wirelessly in real time to a game engine via a Mocap data suit, processed there and displayed in three dimensions via 5 3D projectors. The audience is in the middle of the projections.

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Dance usually takes place on a stage and the spectator is standing still.

 

The idea of our media scenography, however, is that the space itself is dynamic and the viewer controls the dramaturgy through his own movements and thus participates in shaping the staging and thus becomes part of the scenography. For artistic and choreographic work, the inclusion of the virtual level opens up a large, exciting new area that will be explored over the next few years. Because working with “virtual reality” is still a relatively young and unexplored area in artistic representation.

 

In our work we not only deal with the contemporary choreography of dance itself, but also with scientific topics of movement and the so-called negative space, i.e. the physical forces between objects that we want to make visible in our exhibition / performance and make the recipient tangible in three dimensions.

 

We aim to explore new possibilities of dance and new media. The integration of the new media follows the approach of creating an interactive dialogue between the dancers, the recipients and the visualized 3-dimensional space.

 

Tanz findet normalerweise auf einer Bühne statt und der Zuschauer befindet sich im Stillstand. 

 

Die Idee unserer medialen Szenographie ist jedoch, daß der Raum selbst mit dynamisch ist und der Betrachter durch seine eigene Bewegungen die Dramaturgie steuert und so die Inszenierung partizipativ mit gestaltet, und dadurch Teil der Szenografie wird. Für die künstlerische und choreographische Arbeit eröffnen sich durch die Einbeziehung der virtuellen Ebene ein großes in den nächsten Jahren noch auszulotendes aufregendes neues Gebiet. Denn die Arbeit mit der „virtuellen Realität“ ist noch ein relativ junges und unerforschtes Gebiet in der künstlerischen Darstellung. 

 

In unserer Arbeit befassen wir uns nicht nur mit der zeitgenössischen Choreografie des Tanzes selbst, sondern auch mit wissenschaftlichen Themen der Bewegung und dem sogenannten negativ Raum also den physikalischen Kräften zwischen Objekten die wir in unserer Ausstellung/Performance sichtbar und den Rezipienten dreidimensionavisuellerfahrbar machen wollen.  

 

Wir zielen darauf ab, neue Möglichkeiten von Tanz und neuen Medien zu erkunden. Die Integration der neuen Medien folgt dem Ansatz einen interaktiven Dialog zwischen den Tänzern, den Rezipienten und dem visualisierten 3 dimensionalen Raum herzustellen.

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Beschreibung des Projektes:

 

Jede Bewegung hinterlässt Spuren in ihrem energetischem Umfeld, Muster die wir nicht sehen aber erspüren. Unsere Körper sind zusammengesetzt aus Millionen sich in ständigem Wandel befindlicher Energiepartikel. Diese Bewegungen beeinflussen ihr Umfeld und formieren es neu. Der verborgenen Tanz dieser Kräfte im negativen Raum ist eine Art Parallelwelt die wir mithilfe moderner XR- und neuer Medien-Technologie sichtbar machen wollen.

Aus den Bewegungen der Tänzer*innen entstehen digitale Abbilder/Avatare, diese wiederum tragen die Energie der Bewegungen der Tänzer*innen hinaus in den amorphen Raum.

Ein Strudel aus Energiepartikeln lässt Bilderformen entstehen, die sich zusammenfügen aus den Bewegungen der Tänzer*innen, um an andere Stelle in eine neue Form zu fließen. Alles ist Bewegung, alles ist in einem sich ständig wandelnden Fluss der Darsteller und Betrachter gleichermaßen umgibt.

Die Eröffnung der Installation ist mit einer live Performance geplant, kann aber je nach Situation auch ohne live Tanz aufgeführt werden. Die Besucher der Installation werden als sich bewegende Umrisse aufgezeichnet und in die Szenografie mit eingeblendet.

Der Raum und die Szenografie hat sich also am Ende der Installation durch seine Besucher verändert.

 

Description of the project:

 

Every movement leaves traces in your energetic environment, patterns that we do not see but feel. Our bodies are composed of millions of constantly changing energy particles. These movements influence their environment and reform it. The hidden dance of these forces in negative space is a kind of parallel world that we want to make visible with the help of modern XR and new media technology.

Digital images / avatars are created from the movements of the dancers, which in turn carry the energy of the movements of the dancers out into the amorphous space.

A vortex of energy particles creates picture forms that combine from the movements of the dancers in order to flow into a new form elsewhere. Everything is in motion, everything is in a constantly changing flow that surrounds the performer and the viewer alike.

The opening of the installation is planned with a live performance, but depending on the situation it can also be performed without live dance. The visitors to the installation are recorded as moving outlines and faded into the scenography.

At the end of the installation, the space and the scenography were changed by its visitors.


Ideenskizze "tracing the negativ space" Arbeitstitel

Idea sketch "tracing the negativ space" working title                                                                


Ideenskizze "Mensch Maschine Cyborg dancing" Arbeitstitel 

Idea sketch "Menschmaschine Cyborg dancing" Working title                                                

Ideenskizze Video

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